Guru dan Ilmu.
Kita
sudah maklum bahawa manusia memainkan peranan penting dalam mnggerakkan sesuatu
sistem. Sekiranya manusia tidak mempunyai kecekapan yang diperlukan,sesuatu
sistem tersebut tidak akan berjaya mencapai objektifnya walau sebaik mana
sistem tersebut.Dalam konteks ini, sebuah institusi persekolahan tidak akan
maju sekiranya barisan gurunya tidak mempunyai kecekapan dan kemahiran yang
diperlukan.Guru mestilah menanamkan nilai-nilai yang tinggi di
dalam diri mereka supaya profesionalisma dan kredebiliti mereka sebagai warga
akademik dapat dikekalkan dan dimantapkan.
Nilai-nilai tinggi ini juga mampu
membantu menaikkan tahap kreativiti dan inovasi seseorang guru dengan melahirkan idea-idea baru sama ada
dalam sistem, adat, kaedah, dan lain-lain.Perubahan
yang berlaku dengan pantas memerlukan seseorang guru itu sentiasa belajar bagi meningkatkan kebolehan,
keupayaan dan sikap. Disebabkan kemahiran memerlukan pengetahuan, maka
pembelajaran berterusan adalah penting untuk menjadi seseorang itu lebih
professional dan sentiasa relevan mengikut perubahan masa. Pengetahuan
dikalangan guru merupakan kunci kepada kejayaan dalam sesebuah organisasi.
Justru, organisasi iaitu sekolah di mana anggotanya sentiasa mencari ilmu
pengetahuan akan berusaha mencapai matlamat yang mereka kehendaki. Ilmu
pengetahuan bagi setiap guru akan meningkatkan lagi kompetensi dalam
melaksanakan tugas. Pengetahuan yang diperolehi oleh setiap individu dalam
sesebuah organisasi dapat memperkuatkan kemahiran bagi menghadapi cabaran serta
mewujudkan peluang baru di masa hadapan.
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu akan menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) sedangkan harta terhukum. Kalau harta itu akan berkurang apabila dibelanjakan, tetapi ilmu akan bertambah apabila dibelanjakan
.(Sayidina Ali bin Abi Thalib)
Starategi ,Kaedah dan Teknik Pengajaran dan Pembelajaran P.Islam.
Menurut Kamus Dewan (2007) perkataan strategi dihuraikan
sebagai rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayan. Strategi juga
bererti kebijaksanaan dalam mengurus sesuatu perkara. Perkataan strategi, pendekatan,
kaedah, teknik dan aktiviti sering digunakan adalah merujuk kepada istilah yang
sama. Kelima-lima perkataan ini mempunyai ciri-ciri persamaan dan saling melengkapi
namundalam konteks pendidikan pengertian di antaranya berbeza.
Rashidi dan Abd. Razak (1995) membahagikan kaedah pengajaran kepada
beberapa bahagian, iaitu kaedah pengajaran mendengar-bertutur, kaedah membaca
–menulis, kaedah memerhati dan membuat. Guru sentiasa perlu mempelbagaikan teknik dan
kaedah yang bersesuaian dengan masa yang diperuntukkan dan juga tahap pengetahuan
sedia ada pelajar. Kepentingan membentuk insan beriman dan bertakwa seperti ini
menjadikan guru-guru agama sangat perlu menguasai penggunaan kaedah
pengajaran agar dapat menyampaikan setiap ilmu agama dengan sempurna dan lebih
baik. Selain itu, kaedah pengajaran juga dapat memudahkan pelajar menerima setiap
ilmu yang diberikan terutamanya dalam aspek penghayatan.
Guru boleh menggunakan beberapa panduan sebelum
mengaplikasikan sesuatu kaedah pengajaran, antaranya ialah:
1. kaedah mestilah secucuk dengan tujuan dan matlamat
pelajaran;
2. kaedah mesti sejajar dengan objektif pelajaran yang
hendak dicapai;
3. kaedah juga haruslah sesuai dengan tabiat (nature)
pelajaran yang diajar;
4. kaedah mesti sepadan atau setara dengan umur pelajar kaedah itu mestilah yang
boleh atau mampu diaplikasi oleh guru;
Tiada ulasan:
Catat Ulasan